۲-۳-۳٫ جمع بندی پیشینه

 

با توجه به گزارش‌های ارائه شده در بخش پیشینه در ارتباط با اهمیت به کارکیری مدیریت دانش در سازمان‌های مختلف و نقش کلیدی آن در بهبود کیفی فعالیت‌های سازمانی و نیز الگوهای متفاوتی که در رابطه با اجرای فرایند مدیریت دانش در آن سازمان‌ها مد نظر قرار می‌گیرد، بررسی فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی به عنوان سازمان‌هایی دانش محور به ویژه در شرایط امروزی که عصر اطلاعات است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ضمن اینکه در این زمینه هنوز تحقیقات کافی صورت نپذیرفته است و باید این موضوع با در نظر گرفتن رسالت خاصی که این کتابخانه‌ها درحوزه ی آموزش و پژوهش ایفا می‌کنند، بیشتر مورد توجه فرار گیرد. پژوهش حاضر در راستای این هدف و مسئله شکل گرفت. هم چنین از آنجا که اندک پژوهش‌های انجام شده بر الگوی نوناکا و تاکوچی تمرکز ‌داشته‌اند، توجه کمتری به دیگر الگوها شده است. ازاین رو بررسی چنین الگوهایی ضروری به نظر می‌رسد. ‌بنابرین‏، پژوهش حاضر الگوی بوکویتز و ویلیامز را با احتساب گستردگی و جامعیتی که در پرداختن به فرایند مدیریت دانش و فعالیت‌های مربوط به آن دارد به عنوان الگویی مناسب برای بررسی وضعیت اجرای فعالیت‌های مدیریت دانش برگزیده است.

 

۲-۴٫ سوالات پژوهش

 

    1. فعالیت کسب دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت کاربرد دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت یادگیری (از فرایند دانش) در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت تسهیم و مبادله دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت ارزیابی دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت ایجاد و تثبیت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

    1. فعالیت استفاده‌ بهینه از دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

 

  1. فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به چه میزان است؟

۲-۵٫ تعاریف مفهومی

 

    • فعالیت کسب دانش شامل یافتن، شناسایی و سازماندهی دانش مرتبط با نیاز، شناسایی دانش درون و بیرون از سازمان می‌شود.

 

    • فعالیت کاربرد دانش به استفاده‌ از دانش‌های موجود درتصمیم گیری‌ها و حل مسائل مربوط می‌شود.

 

    • فعالیت یادگیری از فرایند دانش به معنای جمع‌ آوری و یادگیری از تجربه ها وآموخته ها در فعالیت‌های قبلی و یادگیری و کاربرد آن در فعالیت‌ها یا موقعیت‌های آتی است.

 

    • فعالیت تسهیم و مبادله دانش یعنی اشتراک دانش موجود و انتقال آن به محل مورد نیاز یا فرد متقاضی.

 

    • فعالیت ارزیابی دانش، ارزیابی دانش موجود و نیازهای دانش فعلی و آتی سازمان را در بر می‌گیرد.

 

    • فعالیت ایجاد و تثبیت دانش شامل ایجاد محیطی به منظور تولید دانش جدید و ذخیره کردن آن با کمک فن آوری‌های مناسب است.

 

    • فعالیت استفاده‌ بهینه از دانش با به‌کارگیری دانش در فعالیت‌های روزمره‌ سازمان و استفاده‌ اثر بخش و کارآمد از دانش موجود برای حل مشکلات سازمان در ارتباط است. هم چنین حذف دانش بیهوده و بدون کاربرد و یا ایجاد مخزنی برای آن‌ ها را شامل می‌شود. (آتشک و ماه زاده، ۱۳۸۸).

 

    • فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش شامل فعالیت‌های کسب، کاربرد، یادگیری، تسهیم و مبادله، ارزیابی، ایجاد و تثبیت، و استفاده‌ بهینه از دانش می‌باشد.

 

  • کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز شامل کلیه کتابخانه‌های تحت نطر دانشگاه های دولتی و غیره دولتی شهر شیراز شامل: دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه پیام نور شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز می‌باشد.

۲-۶٫ تعاریف عملیاتی

 

۱٫ میزان فعالیت کسب دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۲٫ میزان فعالیت کاربرد دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۳٫ میزان فعالیت یادگیری از فرایند دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۴٫ میزان فعالیت تسهیم و مبادله دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۵٫ میزان فعالیت ارزیابی دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۶٫ میزان فعالیت ایجاد و تثبیت دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۷٫ میزان فعالیت استفاده‌ بهینه از دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به سؤالات مربوط ‌به این فعالیت در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

۸٫ میزان فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز به کلیه ی سؤالات در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

 

فصل سوم

 

روش شناسی تحقیق

 

۳-۱٫ مقدمه

 

در این فصل طرح پژوهش، جامعه و نمونه‌ آماری، روش نمونه گیری، ابزار پژوهش، اطلاعات مربوط به روایی و پایایی و نحوه اجرای ابزار پژوهش و روش‌های تجزیه و تحلیل آماری داده ها ارائه می‌گردد.

 

۳-۲٫ روش پژوهش

 

تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است که در آن با بهره گرفتن از پرسشنامه، فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش بر اساس الگوی بوکویتز و ویلیامز (۱۹۹۹) در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت.

 

۳-۳٫ جامعه‌ آماری

 

جامعه‌ مورد مطالعه در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی دولتی و آزاد شهر شیراز در سال ۱۳۹۱ شامل ۱۲۷ نفر بود و کلیه آن‌ ها به عنوان نمونه‌ پژوهش در نظر گرفته شدند؛ لذا ۱۲۷ پرسشنامه میان آن‌ ها توزیع گردید که از بین آن‌ ها ۱۱۹ پرسشنامه ( ۹۴ درصد) عودت داده شد.

 

۳-۴٫ ابزار پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...